Hurra Hurra!

~*~  Firar min tjugoandra födelsedag här på jorden idag!  ~*~

(Har lösenord till bilddagboken nu, säg till så får du det!)

Det blev allt ett äventyr

Hej min vänner!
Är hemma i Dalarna igen efter ett rejält äventyr på Gotland.
För er som inte har en aning om vad som hände på vår semester ska jag nu tala om det för er som ett dagboksinlägg för det är så mycket som hände att det blir svårt att skriva allt i en text.

Lördag 4/7 - Idag tog vi bussen ner till stationen här i Falun och sedan var det tåget som blev vårt färdmedel ner till 08-landet. Blev byte till pendeltåg till Nynäshamn. Tog färjan över till Visby. Var livrädd över att bli sjösjuk eftersom det var en mindre båt men klarade mig galant och njöt faktiskt av utsikten när vi närmade oss Gotland.
Tog taxi till vårt boende första natten. Hyrde ett rum som var mysigt, tanten var trevlig och tyckte synd om oss som valt att ha cykelsemester för själv skulle hon aldrig bo i tält.
Vi tog oss en trask ner till Visby och fick njuta av en fantastisk solnedgång över den gamla staden. Knatade hemåt igen och somnade snabbt.

Söndag 5/7 - Vi gick upp tidigt. Gick mot Visby med våra stora ryggsäckar och stannade vi en ICA butik och köpte frukost. Mätta och belåtna på köttbullar och yogurt hämtade vi ut vår tandemcykel och kärra. Hämtade karta på turistbyrån och började cykla.
Första stoppet denna dag var vid en kryddträdgård. Cyklade vidare mot Lummelunda och gick på grottäventyr. Med en enormt öm rumpa och trötta ben blev nästa stopp vid Lickershamn/Jungfrun där vi även sov första natten. Utnyttjade allemansrätten och sov precis vid strandkanten och somnade till havets underbara brus.
Denna dag blev det ca 3 mil på cykeln.

Måndag 6/7 - Hej regnet! Rumpan ömmande faktiskt inte så mycket som jag trodde den skulle göra tills vi satte oss på cykeln igen. AJ!
Cyklade till jungfrun och gick stigen upp för att kika på utsikten. Hittade på massor av smultron som glatt åkte in i munnen. Vi kikade på kartan och bestämde oss för att cykla vidare norrut mot Kapelhamn för att slå läger där en natt.
Vi började cykla med regnkläderna på oss och trampade på i 2 mil. Väl framme i Kapelhamn beslutade vi oss att cyklade vidare mot Slite som "bara" låg 3 mil längre bort. Trötta och enormt blöta och kalla slog vi läger på Slites camping. En varm och härlig dusch gjorde oss till människor igen. Precis innan det var dags att bege oss in mot byn för att få något i magen  gick tältet sönder. Med ett brak gick ena tältpinnen som håller hela tältet upp sönder och gjorde hål i övertältet. Vi den här tidpunkten regnade det skapligt och vi skyndade oss att stoppa in en plastpåse och cyklade upp till ica för att köpa något att laga pinnen med. Blev lite tejp. När vi väl lagat den gick den andra(!) sönder. Sura och trötta somnade vi till slut även om det inte blev den bästa sömnen.
Denna dag blev det cirka 5 mil på cykeln.

Tisdag 7/7 - Gick upp i skaplig tid. Regnet höll sig borta idag vilket vi uppskattade. Vi kontaktade uthyrningen av sakerna och de kom med ett nytt tält. Efter att kikat på vädret för de kommande dagarna bestämde vi oss för att skippa Fårö och bege oss mot Visby igen. Det skulle regna från tisdag kväll till söndag. Vi tänkte då att regnar det finns det lite mer att göra i Visby än ute på Fårö.
Packade vagnen och cyklade de 5 milen mot Visby.
Efter två mil fick jag en fruktansvärt smärta i min vänstra fot, nere vid hälsenan.
Fick göra många stopp efter vägen och jag grät vissa stunder av smärta. Det var fruktansvärt vad ont det gjorde. Men jag bet ihop och tänkte att jag sträck mig bara, inge mer med det...
Väl framme i Visby tog vi in på en underbar camping. Visby standby heter den. Vi fick uppleva en vacker och solig kväll. Kikade på utsikten från klippkanten och tog ett dopp i havet. Tog oss en varsin öl och drink i baren och bara njöt av solen. Senare på kvällen blev det en runda minigolf och havsvindarna gjorde mig gott. Jag spelade helt underbart och vann stort!
Hade med oss en resehängmatta som var helt underbar att ligga i.
Den här dagen cyklade vi lite mer än 5 mil på cykeln.

Onsdag 8/7 - Smärta! Foten var vätskefylld och stel. Idag ville vi besöka Visby lite mer men när vi närmade oss beslutade jag att ett sjukhusbesök skulle vara skönt. Fick komma in på turistcentralen. Träffade en läkare som skickade mig vidare på röntgen och ultraljud. Jag har aldrig haft så ont någonstans på min kropp förut. När det var dags att göra ultraljud tyckte jag det var häftigt att se hur det såg ut till läkaren sa åt mig att lägga mig på mage och ta ett djupt andetag. Sagt och gjort tog han tag i hälsenan och drog den åt ett håll som gjorde så in i helvete ont. Fy fan säger jag bara. Jag brukar aldrig skrika när jag är hos en läkare mest stonka och stöna och säga att det där gjorde ont. Men detta, fy fan! Aldrig mer vill jag vara med om det, usch!
Efter fem timmar på sjukhuset fick jag svar på min fråga. Ett muskelfäste bakom hälsenan hade gått av. I vissa fall behövdes det opereras. Mitt hjärta stannade, skulle jag operara mig?!... Läkaren lugnde mig rätt snabbt och sa att man väntade med det och ser hur det läker. Fick en strumpa runt foten och alvedon skulle hjälpa mot smärtan. Kryckorna blev mina bästa vänner den dagen. Hade en grym ångest hela den dagen mot Daniel, har det än idag. Tyckte synd om honom som var tvungen att vara med mig där på sjukan när han kunde ha varit ute på stan hela dagen och kikat på en massa saker.
Efter sjukhuset tog vi ett turisttåg runt Visby för att se lite runt om. Väl på tåget kom regnet och inte visste vi då vad som väntade oss....

Torsdag 9/7 - Klockan hade precis passerat midnatt och vi lyckades somna. Utanför tältet smattrade regnet ner och vinden susade. Med hjälp av mp3-spelaren somnade vi för att vid två tiden vakna av en rejäl smäll och det lät enormt. Övertältet höll på at t flyga iväg. Daniel fick gå ut i ovädret och försöka sätta fast pinnarna igen. Helt sjukt vad det regnade och blåste. Vid den här tidpunkten blåste det 17 meter i sekunden och det regnade helt vågrätt. Suset från vindarna var otäckt höga och det blåste kallt. Tältet som har regnskydd började droppa igenom.
Där inne i tältet satt jag och huttrade. Klockan halv fem på morgonen var det blött inne i tältet, jag var trött och hade fruktansvärt ont i foten. Var så kissnödig men vägrade att krånga mig ut genom tältet och bli dyngsur och hoppa på kryckor till servicehuset för att gå på toa. Det slog över till slut och där satt jag och grät och upprepade gång på gång att jag inte orkade mer och ville mer. Jävla Gotland!
Tillsammans beslutade vi att vi skulle avbryta vår semester och försöka ta oss hem på något vis. Vi bokade färja och min mor skulle hämta oss i Nynäshamn.
Daniel packade ihop tältet ute i regnet medan jag satt i servicehuset och hade ont i foten. Tack vare vår tältgranne som hade bil kunde jag ta mig upp för den enormt branta och långa backen upp till receptionen. Inte en chans att jag hade tagit mig upp där med kryckor. Jag tog en taxi till terminalen medans Daniel cyklade med tält och kärra till uthyrningen. Taxichaffisen var riktigt trevlig och snäll. Han visade mig dagvattenbrunnen i Visby, finns bara en och det forsade ut vatten. Tydligen hade många gotlänningar fått pumpa ut vatten vilket jag förstår. Helt galet vad mycket regn de kom!
Blöt och trött kom Daniel till slut till terminalen. Jag sov en stund på golvet, det var trots allt 5 timmar kvar tills vi skulle få åka. Vissa turer var inställda på grund av ovädret. Jag såg inte emot att sätta mig på en färja och veta att det var sjögång där ute på havet. Daniel fick skjussa mig i rullstol till båten för det var en jävla lång landgång vi fick gå på. Tog säkert tio minuter att gå, tänkt då om jag hade hoppat på kryckorna.
Tog ett åksjuketuggumi och hoppades på det bästa. Kan säga att det var den värsta sjögång jag upplevt. 20s/m och tre meter höga vågor, det bara slog i hela båten. Vågorna var upp på rutorna och jag var helt säker på att jag skulle spy innan den här resan var över. Men trot eller ej så somnade jag och klarade mig fint under hela resan. L yckades till och med ta mig till toalettet med kyckor även om det gick rätt långsamt.
Var så glad att kliva i landi Nynäshamn och se mamma och lilla Sigge även om han inte var lika glad att se mig...
Den natten var det tyst och varmt och skönt. Saknade dock känslan av att sova ute lite men absolut inte regnet och vinden. Det var skönt att sitta hemma och läsa om vädret på Gotland att det skulle bli värre natten mot fredagen. Det skulle blåsa över 20 meter i sekunden och regna ännu mera. Vi och tältet framförallt hade inte pallat en natt till....
Hem ljuva hem!

Sammanfattning om resan till Gotland:
Genom resan till Gotland har jag och Daniel lärt oss mycket om varandra och jag kan varmt rekomendera cykelsemester så länge man slipper regnet och kan samarbeta tillsammans. Jag har aldrig cyklat och skrattat så mycket i mitt liv. Den här resan blev verkligen ett äventyr och vi sa det till varandra på vägen hem att nu har vi allt något att berätta för barnbarnen i framtiden.
Är vi trötta på Gotland nu då? Nej verkligen inte, vi ser redan fram emot nästa gång vi ska dit.

1.2.3.
4.5.6.
7.8.9.

Bildbeskrivning
Vandrar längs ringmuren mot cykeluthyrningen
2. Cykeln som vi färdades på i cirka 15 mil
3. Gott om smultron fanns det på Gotland och de var riktigt goda!
4. Campen vid Visby strandby. Härligt med hängmatta
5. Det bästa med Daniel är att man kan ha det roligt fast allt känns skit!
6. Besök hos farbror doktor och fick ett par nya vänner
7. Härligt med sol och god dricka
8. Vid utsikten vid campingen
9. Älskar min Daniel!

*Gotland, en av Sveriges mest solsäkra ställe *

Nu drar vi!

Jepp nu drar vi. I skrivade stund är det drygt 8 timmar kvar tills vår resa börjar mot Gotland och dess äventyr.
Vädret hitills ser inte lovande ut men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder!
Det gäller att göra det bästa av situationen och jag har det på känn att jag och Daniel kommer leva loppan på denna resa. En sak vi kommer göra är att sakna Sigge så vi spricker. Jag saknar honom redan och då har vi varit utan honom i 4 timmar. Herrejösses, hur ska det gå resten av de 14 dagarna då?!
Nej nu ska jag ta och fixa över musiken till min nya mp3-spelare och sedan krypa till kojs. Daniel sover redan och väckarklockan ringer om mindre än 5 timmar. Kanske borde sova, men har tänkt göra det imorgon på resvägen. Kommer ta 7 timmar innan vi är framme i Visby så det känns som om att sova hinner jag göra då.
Nu får ni ha det så fint här på fastlandet och dansa lite soldans åt både er och till oss är ni goa!
Ta hand om varandra så hörs vi snart igen!

Ge oss sol!

Hej hopp i sommarvärmen!

Nu tror ni väl jag blivit tokig som ropar efter solen när den redan är här. Det är till semestern jag önskar oss sol och inte en droppe regn. Är in varje dag på SMHI och kikar på vädret på Gotland och hur de kommande dagarna ska se ut så vi vet lite hur det kommer bli med kläder och dylikt. Saken är den att vädret ändras hela tiden, blir lite galen för ena stunden ser det ut att bli växlande med regnskurar och någon timme senare ska det bli sol hela veckan. En sak är säker och det är att regnkläderna ska i alla fall med. Lite regn har väl ingen dött av? =)

Nu är det bara tre dagar kvar. Det har gått så otoligt fort sedan jag skrev det förra inlägget. Jag hoppas inte semestern kommer gå lika fort för då blir jag ledsen över det. Vill att timmarna ska gå så långsamt som de bara kan!

Idag åkte jag iväg till Kupolen en sväg för att inhandla lite nya kläder. Hittade en ny fin kjol och en ny sjal som ska med till Gotland/Öland. Efter en snabbis på Kupolen drog jag iväg till ICA Maxi, alla kärlek till ICA Maxi i Borlänge, de har allt man letar efter. Köpte ett par nya shorts och en ny kofta, en grön som jag längtar efter så mycket. Även dessa ska med på semestern. Igår var vi även iväg till Borlänge fast då till Biltema för att inhandla en ryggsäck åt mig. Det blev en med 75liter så nu ska det packas!
Vi köpte även lite saker som är bra att ha, vattenflaskor, kniv och lite smått och gott. Blev faktiskt en cykeldator eftersom vi vill veta lite hur långt vi cyklar på semestern. Vi har inte satt upp några mål om hur lånt eller vart vi ska cykla utan vi tar det som det kommer, men jag hoppas vi kan hinna med Fårö.

Allt är nästan avprickat på våran packlista nu, bara desinfektionsmedel och plåster som ska handlas på apotekt. Antar att det kan bli lite skavsår här och där. Just ja, vi måste in på ÖB en sväg med för att se om de har tallrikslådorna där.
Resten av sakerna vi behöver som vattendunk inhandlas på Clas Ohlson i Visby så slipper vi släpa på den på tåget och båten.  Prickar av listan men för varje prick känns det som om att vi glömmer något...

Kan ni några bra tips om vart man kan köpa bra och billig campingmat? =)